سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنکه با دانش خود به پیکار با نادانیش برخیزد، به بالاترین خوشبختی می رسد . [امام علی علیه السلام]
از کجا بدانم کار و حالی که دارم ، الهی است یا ابلیسی ؟ - عرفان gnosticize و جنبش های نوپدید معنوی
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • در یاهو

  • آنچه به اراده آگاه انسان نیست ، از سه سر چشمه می جوشد : اول ، طبیعت آدمی ، که خلاف نمی کند ،و خلاف نمی خواهد و برای خلاف کردن هم ساخته نشده است ؛ چرا که در ساخت خمیره ، سرشت ، و طبیعت آدمی ،شیطان ،هیچ دخالتی نداشته است و نخواهد داشت . شیطان ،ذره ای از آن گل را در اختیار نداشت - زمانی که خداند دو عالم ،به ساخت حضرت آدم اقدام کرد .خداوند دو عالم ،پس از آن که انسان را در استقلال محض و تجرد مطلق خدایی خویش ، پدید آورد ، آن گاه از شیطان خواست که انسان را سجده کند و شیطان نکرد . پس نَفس شیطانی عرض است ، نَفس الهی ذات .خدا جز پاک نیافریده است : نگاه پاک ، قلب پاک ،تن پاک ، روح پاک ... اما راه ابتلا به مرض را هم مسدود نکرده است تا پاک را بتوانی به اراده و با تسلط عقل و نقل ،پاک نگه داری .پس مرض ، عرض است ، طهارت و نجابت ،گوهر و اصل . پس اگر طبیعت تو چیزی را بطلبد ، آن چیز بد نیست .

    دوم اراده الهی ؛ یعنی هر آنچه که خداوند ،به هر علت خواسته است که تو به آن مبتلا و اسیر شوی و در این جز خیر هیچ نیست و خوشا به حال آن کس که اسیر چنین بندی است و مبتلای به چنین دردی که دردمندان به چنین درد ،نخواهند دوا را .

    سوم خواست شیطان .

    شیطان زورمند است نه قدرتمند .

    قدرت از آن خداست زور از آن شیطان .

    شیطان با اتکای به زور انسان را به خلاف وا می دارد و از آنجا که این زور می کوشد به هر شکل که مقدور باشد ، حتی برای دمی در خانه قدرت بنشیند ، به نظر می رسد که ابلیس از هر در که دراید خداوند از آنجا عایب است و این است کفر .ابلیس مکان خدا را که قدرت است و خیر اشغال نمی کند بلکه مکان ابلیسی خویش را که زور است و ظلم ایجاد می کند . پس دو نیروی اول و دوم باید بگویند : حالی که تو به آن دچاری شیطانی است یا غیر شیطانی .نیروی اول ، عقل سلیم را درون خود دارد ؛ نیروی دوم وجدان را . آیا عقل سلیم تو و وجدان شریف تو به تو می‌گویند که این کار و حالی که داری ابلیسی است؟!


    طباطبایی ::: جمعه 86/5/5::: ساعت 8:26 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 8
    بازدید دیروز: 3
    کل بازدید :107410

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    از کجا بدانم کار و حالی که دارم ، الهی است یا ابلیسی ؟ - عرفان gnosticize و جنبش های نوپدید معنوی

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >> فهرست موضوعی یادداشت ها <<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<
    سفارش تبلیغ
    صبا ویژن